تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

سینا پلاستیک

نایلون چیست ؟

یکی از مفیدترین مواد مصنوعی که در زندگی امروزی کاربرد فراوانی دارد، نایلون و نایلکس است. ماده اولیه نایلون، LDPE یا پلی اتیلن سبک می باشد. از تولید فرش مصنوعی تا مسواک و ظروف غذاخوری و ….همه از جنس نایلون ساخته شده است. نایلون یک ماده ترموپلاستیک، ساخته شده از مواد پتروشیمی است. مقاومت نایلون زیاد است؛ از نایلون در صنایع تولید پوشاک به عنوان ماده اولیه استفاده میشود.

خصوصیات نایلون 

از نظر ظاهری نایلون ها شفاف و روشن هستند و با دست کشیدن صدای خش خش نمی دهند و کاملا نرم هستند؛ ولی نایلکس کدر و خشن است. مقاومت نایلون و کشسانی آن از نایلکس کمتر است.

فروش آنلاین دستکش یکبارمصرف جعبه ای

کاربرد نایلون

از این محصول در تولید پلاستیکهای دسته دار استفاده زیادی می شود. فروشگاه ها با چاپ برند خود بر روی این کیسه های دسته دار، محصولات خود را به مشتریان تحویل می دهند. البته کاربرد نایلون بسیار وسیع است به طور مثال در گلخانه ها برای مسقف کردن گلخانه از آن استفاده می شود.

نایلکس چیست ؟

 نایلکس‌ها از دو جز پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک تشکیل شده‌اند. به دلیل خشکی، ضربه پذیری و نازک بودن و شفافیت کمتر نایلکس در مقایسه با نایلون‌، از مقدار ۲۰ درصد پلی اتیلن سبک برای افزودن خواص براقی، نرمی و دوخت پذیری بهتر به این محصول استفاده می‌شود.

مواد اولیه نایلکسی، پلی اتیلن سنگین یا همان HDPE می باشد. البته ۲۰ درصد آن پلی اتیلن سبک یا همان LDPE می باشد.

ضخامت نایلکس ها متفاوت می باشد. نایلکس بر خلاف نایلون، کدر بوده و قابلیت انعکاس نور را ندارد. در گذشته بیشتر کیسه‌های زباله و پلاستیک‌ فروشگاه‌ ها از پلی اتیلن سبک تهیه می‌شدند، اما امروزه مردم به این کیسه‌های پلاستیکی که برای زباله، حمل و نقل آسان‌تر وسایل و مواد غذایی استفاده می‌شوند، نایلکس می‌گویند.

خصوصیات نایلکس 

جنس نایلکس کاملا خشک و خشن است و با لمس آن سروصدای زیادی ایجاد می شود. اما کشسانی و آستانه تحمل وزن بیشتری را نسبت به نایلون دارد. نایلکس ها دیرتر از نایلون پاره می شوند و قدرت تحمل وزن بیشتری را دارند.

برخی موارد استفاده از نایلکس (Nylex) عبارتند از :

  • کیسه‌های فریزری
  • کیسه‌های پلاستیکی حمل میوه و مواد غذایی
  • سفره های یکبار مصرف
  • دستکش یکبار مصرف

تولیدکننده کیسه فریزر رولی

سلفون چیست ؟

در بازار ایران، از فیلم های شفاف و شیشه ای بر پایه ی پلی پروپیلن، سلفون تولید می شود. پس از خروج ماده مذاب از قالب دستگاه، ماده مذاب با استفاده از آب سرد، خنک شده و به حالت آمورف تبدیل می شود. ممکن است محصول تولید شده با این روش بعد از مدتی تغییر رنگ داده و به رنگ زرد، در بیایید.

سلفون مانع از ورود هوا، باکتری، آب و گرد و غبار به درون مواد غذایی شده و گزینه مناسبی برای بسته بندی به شمار می آید. سلفون یک محصول تنفس پذیر برای بسته بندی مواد غذایی می باشد و به همین علت برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی توصیه نمی شود. سلفون قابلیت تجزیه شدن در طبیعت را دارد، این ویژگی عالی، باعث محبوبیت آن در صنایع بسته بندی مواد غذایی شده است. فیلم‌های سلفون در بسته بندی شفاف مواد غذایی و خشکبار و گل، روکش میز و صندلی و پوشش اجسام کاربرد دارند.

تفاوت های نایلون و نایلکس و سلفون در چیست؟

اولین تفاوت نایلون و نایلکس در نرمی و لطافت آن ها است. نایلون نرم تر از نایلکس است. هنگام استفاده از نایلکس صدای خش خش ایجاد می شود ولی نایلون صدای کمتری دارد. نایلون از پلی اتیلن سبک و نایلکس از پلی اتیلن سنگین و سلفون از پلی پروپیلن ساخته شده است.

از نظر ظاهری، نایلون براق و شفاف است اما نایلکس کدر و مات است. 

در زمینه چاپ، بر روی محصولات نایلونی از چاپ براق استفاده می‌شود و این کار باعث زیباتر شدن نتیجه می شود. به دلیل کدر بودن نایلکس، تفاوتی بین چاپ پی وی سی و براق وجود ندارد. اما هزینه چاپ پی وی سی مقرون به صرفه تر است. 

گستره دمایی سلفون بالا است و به همین دلیل قابلیت استفاده بیشتری نسبت به نایلون و نایلکس دارد. تفاوت ساختار ظاهری هر یک از انواع پلاستیک ها باعث شده تا از آنها متناسب با ظاهرشان در زمینه های جداگانه ای استفاده شود.

خرید دستکش یکبار مصرف نایلونی

افزودنی های نایلون و نایلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

معروفترین افزودنی، مستربچ رنگی است که باعث تغییر رنگ مواد اولیه به رنگ دلخواه می شود. استفاده از مستربچ در نهایت، باعث تولید محصولات رنگی پلاستیکی می شود.

خرید با کیفیت ترین نایلون

شما می توانید با کیفیت ترین نایلون ها را از کارخانه سینا پلاستیک تهیه کنید. این مجموعه با تولید انواع دستکش یکبار مصرف، نایلون های دسته دار، کیسه فریزر و سفره یکبار مصرف آماده ارائه محصولات به شما مشتریان عزیز می باشد.

BaharAdmin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *